Bij veranderprocessen, visieontwikkeling of scenariodenken

Storytelling: de kracht van verhalen

Op het werk, in de supermarkt en bij het kampvuur vertellen we elkaar verhalen. Zo raken onze levens aan elkaar. Groots en meeslepend of schijnbaar eenvoudig en alledaags.
Zwany Huiting is specialist in zorgcommunicatie en werkt als interim communicatieadviseur en storyteller.

Waarom zijn verhalen een krachtig communicatiemiddel?

De kracht van storytelling zit in verhalen die zorgen voor:

  • herkenning – in het verhaal van de ander herkennen we onszelf
  • begrip – we leren elkaar verstaan
  • verbinding – er ontstaat een gezamenlijk verhaal of beeld
  • commitment – we gaan samen voor het hogere doel
  • dialoog – we horen, zien en ontmoeten elkaar
  • betekenis – we ontdekken samen waar het eigenlijk om gaat

Wat doet storytelling met ons brein?

Uit neurologisch onderzoek blijkt dat wij denken in narratieve structuren. Dit betekent dat we informatie het beste onthouden in verhaalvorm. Dat komt omdat verhalen onze linker en rechter hersenhelft verbinden waardoor we de informatie echt verwerken. Helemaal als het verhaal persoonlijk is en raakt aan herkenbare emoties. Dan nestelen verhalen zich in ons brein en onhouden we het veel beter dan analyses en logische opsommingen. Storytelling helpt dus bij het verwerken en onthouden van informatie.

Hoe kun je verhalen inzetten?

Bij veranderprocessen in de zorg helpen verhalen om zicht te krijgen op wat er speelt en om gericht te werken aan het realiseren van ambities. Ook kun je storytelling inzetten om een gezamenlijke visie te ontwikkelen of om toekomstscenario’s te onderzoeken. Je gebruikt dan persona’s om te kijken wat je ideeën betekenen voor mensen van vlees en bloed, voor je cliënten, je medewerkers of stakeholders. Zo helpt storytelling om abstracte beelden concreet te maken.

 

Storytelling: doe je mee?

Zie jij de kracht van storytelling en wil je er mee aan de slag? Bel of app me op 06 5574 8168 of stuur me een mail.