Mensen vragen mij weleens: ‘wat is er nou zo leuk aan bouwcommunicatie in de zorg?’ Het antwoord is simpel: bouwen is de motor voor veel veranderprocessen. Als je gaat bouwen, ga je niet alleen stenen stapelen. Je denkt ook na over je manier van samenwerken, over de inrichting van je organisatie. Bouwen dwingt je de vaste gewoontes te doorbreken en onder de loep te nemen. En dat geeft een frisse kijk en de mogelijkheid om te innoveren.
Gebruik rituelen en symbolen
Bouwen in de zorg is niet alleen maar leuk. Bouwen heeft ook te maken met afscheid nemen van het vertrouwde, met tijden in de rommel zitten en overlast ervaren. In die situaties is het soms ook domweg afzien en verduren. In de bouwcommunicatie helpen rituelen en symbolen om grip te krijgen en duiding te vinden. Zo hebben bewoners van een woonzorgcentrum afscheid genomen van hun vertrouwde ontmoetingsruimte door het symbool van de paaskaars samen naar de nieuwe zaal te brengen. Het was een indrukwekkende optocht van rollators en rolstoelen …
Vier de mijlpalen
Een bouwproces kan jaren duren. Hoe zorg je er voor dat je dit onderwerp op de agenda houdt bij je interne en externe doelgroepen? Bedenk per bouwfase wat je mijlpalen en zijn en regisseer daar je communicatie-activiteiten omheen. Veel mijlpalen liggen voor de hand zoals de eerste paal en het hoogste punt. Maar je kunt ook de start van de sloop vieren of het plaatsen van het bouwbord. Het gaat er om dat je met elkaar stilstaat bij wat er gebeurt en dat je momenten creëert waarmee je intern viert en extern profileert.
Bouwcommunicatie: blijf content delen
Blijven communiceren lijkt simpel, maar is misschien wel het moeilijkste in bouwcommunicatie. Want wat communiceer je als de bouw gewoon goed verloopt en voorlopig niemand te maken krijgt met veranderingen? Op zo’n moment helpt visuele communicatie. Deel de beelden van de bouw: van details tot overzichtfoto’s en dronebeelden. Zo blijven je doelgroepen betrokken.
Betrek de buurt
Een bouwproces heeft grote impact op patiënten, bewoners, bezoekers en medewerkers. Maar ook op de omgeving. Zit jouw zorgcentrum in een woonwijk? Dan is het belangrijk de buurt te betrekken bij wat er in hun ‘achtertuin’ gebeurt. Dat kan via presentaties voor grote groepen, maar ook heel eenvoudig door een cadeautje te sturen, een kaartje of een nieuwsbrief. Zo creëer je via bouwcommunicatie goodwill voor je bouwproject bij omwonenden.