Wanneer zet je een corporate story in?
Je kunt een corporate story inzetten om de bedrijfscultuur te versterken, medewerkers te faciliteren, om de organisatie te presenteren of tijdens veranderprocessen. Met het verhaal help je mensen zich te vereenzelvigen met het hogere doel van de organisatie. Zo breng je mensen in beweging en maak je passie zichtbaar.
Kenmerken van storytelling
- laat zich makkelijk navertellen
- roept emotie op
- biedt herkenning bij de doelgroepen
- geeft erkenning aan de verteller
- verleent autoriteit en betekenis aan de organisatie
- zorgt voor ordening van gebeurtenissen en zet deze in een kader
- verbindt mensen met elkaar
Hoe pak je het aan?
Het begint met luisteren en onderzoeken. Praat zowel met mensen die al lang bij de organisatie werken als met mensen die nieuw zijn. Luister naar verhalen van cliënten en zoek in de archieven naar de scharnierpunten in de tijd. Verzamel reacties van stakeholders en schrijf een kort, herkenbaar verhaal. Stem dit verhaal af en onderzoek of mensen zich hierin herkennen. Als het verhaal voorlopig rond is, begint de tweede fase: het vertellen. Faciliteer mensen via trainingen of workshops om zich de corporate story eigen te maken en zo zichzelf en de organisatie op een persoonlijke manier te presenteren.
De inhoud
Een corporate story geeft minimaal antwoord op de volgende vragen:
- wie ben je
- wat doe je
- hoe doe je dat
- waar kom je vandaan
- waar ga je naar toe
- wat is je missie
Een dynamisch organisatieverhaal
Omdat een organisatie zich voortdurend ontwikkelt en vernieuwt, is een corporate story nooit ‘af’. Het is een dynamisch verhaal dat we gedurende de tijd aanpassen, uitbreiden en up-to-date houden.