Zorgcommunicatie en de metafoor van het lopen in de bergen

Ontdek het pad Iedereen die in de bergen loopt, weet dat het pad naar de top vaak grillig is. Vanuit het dal zie je wel het eindpunt, maar je weet nog niet hoe je daar komt. In mijn werk als specialist in zorgcommunicatie zie ik altijd wel waar we naartoe gaan, wat we willen realiseren. […]

Bouwcommunicatie in de zorg? Zo doe je dat!

Mensen vragen mij weleens: ‘wat is er nou zo leuk aan bouwcommunicatie in de zorg?’ Het antwoord is simpel: bouwen is de motor voor veel veranderprocessen. Als je gaat bouwen, ga je niet alleen stenen stapelen. Je denkt ook na over je manier van samenwerken, over de inrichting van je organisatie. Bouwen dwingt je de […]

Storytelling: de kracht van verhalen

Waarom zijn verhalen een krachtig communicatiemiddel? De kracht van storytelling zit in verhalen die zorgen voor: herkenning – in het verhaal van de ander herkennen we onszelf begrip – we leren elkaar verstaan verbinding – er ontstaat een gezamenlijk verhaal of beeld commitment – we gaan samen voor het hogere doel dialoog – we horen, […]

25 jaar ZZP: van adviesbureau naar personal brand

Vrijheid is relatief Wat trekt me toch zo in het zelfstandig zijn? Het was en is nog steeds de vrijheid. Het zelf kunnen bepalen voor wie, wanneer en hoe ik werk. Die vrijheid heb ik geproefd in freelance klussen die ik tijdens mijn studie doe en het vormt mijn belangrijkste drijfveer. Toch merk ik steeds […]

De kracht van een corporate story

Wanneer zet je een corporate story in? Je kunt een corporate story inzetten om de bedrijfscultuur te versterken, medewerkers te faciliteren, om de organisatie te presenteren of tijdens veranderprocessen. Met het verhaal help je mensen zich te vereenzelvigen met het hogere doel van de organisatie. Zo breng je mensen in beweging en maak je passie […]

COVID-19 communicatie

Plannen helpen niet Ik ben niet zo van de grote communicatieplannen. Volgens mij zeggen uitgebreide en gedetailleerde plannen meer over de behoefte van mensen aan houvast dan over werkelijke grip op de zaak. Het vraagt in deze crisis rond COVID-19 juist om de moed te beseffen dat we in een periode van ‘niet weten’ zitten. […]